woensdag 8 februari 2017

doe het zelf avocado's




(Tips on how to grow an avocadotree, scroll down.)

Het begon allemaal met een kastanje. Het was herfst en mijn lief en ik (toen nog kindloos en oh, wat hadden we het druk met niks) hadden een wandeling gemaakt en mijn zakken zaten vol met kastanjes. Niks bijzonders hier in huis; zomers verzamelen we schelpen, later in het jaar kastanjes, eikels of dennenappels. Bij thuiskomst gingen de kastanjes in potjes met aarde en dat was dat. Ik werd zwanger van onze eerste en zowaar, de kastanje werd een plant! Toen we gingen verhuizen, ging de kastanje van de pot in de grond en begon te groeien als een gek. Hoe gaaf was dit? De eerste snoei ging me wel aan mijn hart, maar was nodig (dat vond ik zelfs). Een van de afgesnoeide takken was zo groot als onze inmiddels 8 jarige zoon Finn, dus dat de kastanje het goed deed, daar hoefde ik niet over te twijfelen.
Een paar jaar later kregen we zelfs echte kastanjes aan de boom en konden we in de herfst onze eigen kastanjes rapen.
Nog steeds staat de boom in de tuin en ja, hij groeit, want dat doen bomen nou eenmaal en kastanjebomen in het bijzonder. Voorwaarde van mijn lief is dat hij zo nu en dan gesnoeid wordt. Prima wat mij betreft. Mijn voorwaarde is dat, mochten we ooit gaan verhuizen, Finn zijn kastanjeboom meeverhuisd. Moet mijn lief altijd om lachen, maar ik ben serieus. Grappig hoe ik, die het vroeger vertikte om met mijn moeder mee te gaan naar een tuincentrum (of woonwinkel) gewoon groene vingers bleek te hebben! Tegenwoordig kun je me geen groter plezier doen dan me in een tuincentrum te zetten en dat komt door die kastanjeboom (hoe dat met die woonwinkel afgelopen is, hoef ik je zeker niet te vertellen).

Na de kastanje volgden nog wat projecten, de een lukte, de andere niet. Tot ik een keer een avocado had gegeten en me afvroeg hoe dat met die pit zat. Onwetend stopte ik hem in een potje met aarde, maar er gebeurde niks. Lang leve internet, want daar stond precies uitgelegd hoe een avocado pit te groeien. Gelukkig voor mij eten we hier bijna dagelijks avocado's, want ook dat bleek niet altijd even goed te werken. Totdat er toch een pit wortel begon te schieten! Hoe blij kun je zijn! De avocado deed het zo goed, dat ik hem kon verpotten en nu groeit hij langzaam maar gestaag. Ik verwacht op de korte termijn nog geen avocado's, maar we zijn onderweg. En mochten we ooit verhuizen, dan gaat ook deze boom gewoon mee, net als de kastanjeboom!


Avocado Tips:

-Zoek in de supermarkt een goed rijpe avocado (zo een die, als je er inknijpt, echt goed indeukt)

-Haal de pit er voorzichtig uit en zorg dat je de onderkant van de pit waar een soort staartje uitsteekt, niet beschadigd.

-Was de pit schoon (pas op dat de onderkant niet beschadigd)

- Prik voorzichtig op 1/3 van de onderkant 3 houten prikkers op dezelfde hoogte in de pit. Het is namelijk belangrijk dat de pit met zijn 1/3 onderkant onder water komt te staan.

- Vul een glas tot de rand met water en zet dit in een zonnige vensterbank of op een zonnige plek.

- Leg nu de pit met de ingestoken prikker op het glas en kijk of de verhouding 1/3 klopt.

Je zult merken dat het water verdampt en dat de pit dus soms met minder water komt te staan. Vul dan het water bij.
En nu maar wachten. Het kan echt lang wachten en het enige wat je kunt doen is af en toe het water verversen en wachten. Lang wachten.
Je zult zien dat de pit gaat splijten, dat is een goed teken. De wortel en het plantje kome namelijk van binnenuit de pit.

Als het plantje begint te groeien en een beetje stevige steel krijgt, plaats je de pit (of in ieder geval alles wat er van over is, want de pit vergaat langzaam) in de aarde in een pot. Zorg dat pot groot genoeg is, zodat de wortels alle ruimte hebben. Zorg dat in ieder geval de wortels goed in de aarde zitten, de pit hoeft niet (volledig) onder de aarde.
Plaats de pot op een zonnige plek en geef regelmatig water. That's it! Succes!



Avocado Tips:

-find yourself a very ripe avocado, one that deforms when you push it.

-remove the seed of the avocado carefully, make sure you don't scratch the down side of it, especially the little piece that is sticking out on the down side.

-clean the avocado seed with water.

-stick 3 toothpickers at 1/3 from the bottom (see picture). The avocado seed has to be 1/3 under water.

-fill a glas full with water and place the avocado seed on top of the glass. The bottom of the seed has to be 1/3 under water, remember that.

-find a sunny place for the glass with the seed in it somewhere in the house.

-all you have to do now is wait. And wait some more. And some more. It takes some time, but it's worth it.

- if the avocado seed starts to grow, wait till there's an actual small plant growing (still from the seed in the water)and then place this plant in a flowerpot with soil. Put this in a sunny place and water it. Simple as that! Goog luck!












Geen opmerkingen:

Een reactie posten